26 sty 2009

Książki na temat Camino

Jakie książki na temat Camino mogę polecić?
  1. Paulo Coelho, "Pielgrzym", wyd. "Świat Książki", Warszawa 2003, ISBN 83-7311-812-8
  2. Hape Kerkeling, "Ich bin dann mal weg", wyd. MALIK, München 2006, ISBN 978-3-89029-312-7
  3. Felix Bernhard, "Dem eigenen Leben auf der Spur", wyd. Fischer, Frankfurt 2008, ISBN 978-3-596-17472-0
  4. Tim Moore, "Zwei Esel auf dem Jakobsweg", wyd. Piper, München 2008, ISBN 978-3-492-25144-0



Ta ostatnia jest tłumaczeniem z angielskiego, tytuł orginału: "Spanish Steps. One Man and his Ass on the Pilgrim Way to Santiago", wyd. Jonathan Cape, London 2004

Jest to bardzo zabawna, auto-ironiczna, pełna prawdziwie angielskiego humoru relacja z Camino, którą Tim, londyński dziennikarz, pokonał we dwójkę z... osłem, którego kupił we Francji i nazwał Shinto. Prawdziwa historia pielgrzymki, przeplatana historyjkami ze Średniowiecza.

Bardzo polecam!



Natomiast Felix Bernhard, młody bankier z Frankfurtu, pokonał już w sumie 2450 km na różnych Camino jadąc samotnie na wózku inwalidzkim. W książce opisał swoje wstrząsające nieraz przygody z Via de la Plata, 1200 km z Sevilla do Santiago i do Finisterre.

Też polecam, szczególnie tym wszystkim, którzy mają dwie zdrowe nogi, a się zastanawiają czy dadzą sobie radę... Chcieć to móc!



Książka Hape Kerkelinga, znanego moderatora telewizyjnego i aktora kabaretowego, wywołała w Niemczech od 2006 roku prawdziwy boom i modę na Camino de Santiago. Usłyszałem o niej jeszcze przed moim wyjazdem na pierwsze Camino w 2007 r. Ale świadomie nie przeczytałem, bo nie chciałem iść Camino z jakimś nastawieniem wywołanym lekturą cudzych wspomnień. I dobrze zrobiłem. Przeczytałem po powrocie, bo spotykani Niemcy się na nią powoływali.

Oceniam, że jest to ciekawa historia przemiany wewnętrznej jaka może dokonać się na pielgrzymce. Ale tylko jedna z wielu takich historii, a najciekawsza będzie zawsze ta Twoja własna...



No i nie może zabraknąć najważniejszych książek czyli przewodników. Pewna Holenderka, którą spotkałem na Camino, wyrażała się o swoim mocno wygniecionym egzemplarzu z największym szacunkiem: "To jest moja Biblia!" :)

Na Camino del Norte korzystałem z serii "Outdoor, Der Weg ist das Ziel" wydanej przez Conrad Stein:

Band 71 OutdoorHandbuch, Dr. Raimund Joos & Michael Kasper, "Nordspanien: Jakobsweg Küstenweg", ISBN 978-3-86686-071-1, siódme wydanie z 2008 roku.

Świetny przewodnik, gruntownie uaktualniony w 2008 r. Opisuje Camino del Norte od francuskiej granicy w Hendaye (koło Irun) przez Bilbao, Santander, Gijon, Ribadeo, Arzua do Santiago i potem do Finisterre. W sumie 880 km przepięknej trasy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz