11 wrz 2023

Ponte de Lima - Rubiães

Po wyjściu ze schroniska kontynuujemy po tej samej stronie rzeki. Droga skręca w prawo zaraz za schroniskiem. Prowadzi polną, kamienistą drogą obramowaną murkami. Po dużym deszczu zamienia się ona w potok, ale przejście po kamieniach jest zawsze możliwe. Po 700 m przecinamy asfaltową szosę. 800 m dalej przechodzimy pod autostradą. Po 700 m dochodzimy do kościoła w centrum Arcozelo.

Zaczyna się najtrudniejszy ale i najpiękniejszy - moim zdaniem - odcinek całej trasy. Ok. 10 km za Ponte de Lima (które leży na 30 m npm) idziemy 2 km przez las niekiedy stromo w górę do Cruz dos Franceses i do płaskowyżu na wys. 400 m npm a potem 5 km w dół do Rubiães (220 m npm). Krzyż jest pamiątką zwycięstwa Portugalczyków nad wojskiem Napoleona. Teraz pielgrzymi zostawiają przy nim kamyki lub muszelki z imionami, niekiedy kartki z intencjami do Św. Jakuba. Z płaskowyżu rozciąga się piękny widok ponad lasem. Jest tam też studnia z wodą pitną. Czasami ustawia się też kiosk na kółkach.

Rubiães znajdziemy kilka prywatnych schronisk oraz Albergue de Peregrinos de S. Pedro de Rubiães, km 18.